חוקרים גילו תהליך המזין את עצמו של ירידת רמת החמצן באוקיאנוסים

הבעיה חמורה משום שהיא פוגעת בשרשרת המזון הימית, ובסופו של דבר גם שלנו. הם השוו את התהליך הנוכחי עם תהליך דומה שהתרחש לפני 500 מיליון שנים. התוצאות לא מעודדות

גלים באוקיאנוס שמתחיל לסבול ממחסור בחמצן.   <a href="https://depositphotos.com. ">המחשה: depositphotos.com</a>
גלים באוקיאנוס שמתחיל לסבול ממחסור בחמצן. המחשה: depositphotos.com

לפני חמש מאות מיליון שנה, אירוע ה-(Steptoean positive carbon isotope excursion (SPICE) הקמבריאני גרם לירידה דרמטית ברמות החמצן באוקיינוסים. סימנים דומים של זה רואים כבר היום בקרבת החופים, דווקא במקומות שאמורים להיות שוקקי חיים ימיים.

חוקרים מאוניברסיטת קופנהגן מתארים כיצד אנוקסיה (תנאי חוסר חמצן) רחבת היקף באוקיינוס, התפתחו במהלך האירוע הזה והשלכותיו האפשריות כיום.

במחקרם, שכותרתו “אובדן חמצן מתגבר לחופי האוקיינוסים – תובנות מאירוע ה-SPICE הקמבריאני,” שפורסם ב-One Earth, החוקרים גילו שתגובת שרשרת הכוללת מיחזור זרחן ממשקעי האוקיינוס שיחקה תפקיד מרכזי בירידה ברמות החמצן באוקיינוסים.

“במצבים אנוקסיים, זרחן משתחרר ביתר יעילות מהמשקעים, מה שמדלדל עוד יותר את רמות החמצן ומרחיב את האנוקסיה לקנה מידה גלובלי,” אמר פרופסור המשנה תיס וו. דאהל ממכון גלוב, חוקר בכיר במחקר.

הוא הוסיף, ” תגובת המשוב החיובי העצמית הזו הובילה לאנוקסיה ימית מהירה וממושכת. המחקר מזהיר שסכנת תגובת השרשרת הזו עדיין מרחפת מעל האוקיינוסים של היום, כאשר פעילויות אנושיות עשויות להשפיע על דינמיקת חומרי ההזנה בדרכים שמעלות את הסיכון ליצירת תנאים אנוקסיים מתגברים. אזורי חוף, במיוחד, יכולים להיות רגישים לאנוקסיה שעלולה להתפשט בקנה מידה רחב.”

בעוד שאנוקסיה בקנה מידה גלובלי אינה איום מיידי כיום בשל משאבי זרחן מוגבלים ורמות חמצן אטמוספרי גבוהות, המחקר מדגיש את חשיבות הבנת דינמיקת חומרי ההזנה ותהליכי השיקוע, במיוחד באזורים חופיים. תובנות אלו קריטיות לניהול בריאות המערכות הימיות ובעלי החיים שלהן.

על-ידי השוואת מערכות ימיות גיאולוגיות ומודרניות, מחקר זה מספק תובנות יקרות ערך על האבולוציה האפשרית של כימיה אוקיינית כיום. תוך הדגשת חשיבות ההקשר הגיאולוגי, המחקר שואף לשפר מודלים של חיזוי ולהנחות החלטות מדיניות לשמירה על מערכות אקולוגיות ימיות ולהבטיח את עמידותן מול שינויי סביבה מתמשכים.

# 🏷️ תגים מוצעים:

ירידת חמצן באוקיינוס, אנוקסיה באוקיינוס, מחקר אוקיאנוגרפי, אירוע SPICE הקמבריאני, מיחזור זרחן, דינמיקת חומרים מזינים (חומרי הזנה), אוקיינוסים מודרניים, זיהום אוקיינוסים, בריאות מערכות ימיות, כימיה של אוקיינוסים, שינויי אקלים, מדעי הסביבה, אוניברסיטת קופנהגן

1. כמתמידה לקרוא באתר, לציין נושאים לא שגרתיים ומובאים באופן מעניין