מופע כוכבים: הצצה נדירה של האבל בהיווצרות כוכבים בליבה של גלקסיה רחוקה

המצלמה המתקדמת לסקרים של האבל צילמה את התמונה המפורטת הזאת של הגלקסיה NGC 5253, המדגישה אזורים של היווצרות כוכבים פעילים בליבה של גלקסיה רחוקה.

המצלמה המתקדמת לסקרים של האבל צילמה את התמונה המפורטת הזאת של הגלקסיה NGC 5253 באמצעות ערוץ הרזולוציה הגבוהה שלה, שפעל בין 2002 ו-2007. בתמונה מודגשים אזורים היווצרות הכוכבים הפעילים של הגלקסיה. קרדיט: ESA/Hubble & NASA, W. D. Vacca

התמונה הזאת מטלסקופ החלל האבל שפורסמה לאחרונה מראה את הגלקסיה הננסית הדחוסה הכחולה NGC 5253, כפי שהיא נראית דרך ערוץ הרזולוציה הגבוהה (HRC) של המצלמה המתקדמת לסקרים (ACS) של האבל.

ACS היא מכשיר מדעי מהדור השלישי בהאבל, שהותקנה ב-2002 כחלק ממשימת התחזוקה 3B. במקור היו לה שלושה תת-מכשירים או “ערוצים”. ערוץ השדה הרחב, כפי שמרמז שמו והשם של ACS, משמש לסקירת שדות רחבים של גלקסיות רחוקות וחלשות, ביניהם השדה המאוד עמוק המפורסם של האבל, ואילו הערוץ העיוור לשמש ממוטב לצפייה באור UV שפולטים כוכבי לכת כמו צדק על ידי חסימת אור השמש. שני אלה עדיין פועלים.

HRC הוא הערוץ השלישי, שתוכנן להביט מקרוב ובפירוט רב מאוד במרכז של עצמים שמימיים כמו מרכזים של גלקסיות, צבירי כוכבים ואזורים יוצרי כוכבים. הרזולוציה הגבוהה שלו אפשרה לאסטרונומים להבדיל בין כוכבים רבים באזור קטן ולבדוק אזורים צפופים לעומק. NGC 5253, גלקסיה שיוצרת כוכבים בקצב מהיר ומלאה בצבירי כוכבים בלתי רגילים, היא מטרה מושלמת עבור ACS עם HRC. התמונה הזאת מראה את גרעין הגלקסיה בפירוט, עם סופר צבירי כוכבים אורבים בין ענני האבק הכהים.

HRC פעל רק חמש שנים, בין ההתקנה של ACS ותקלות באלקטרוניקה ב-2007 שהשביתו אותו. ACS תוקנה חלקית במשימת התחזוקה האחרונה של האבל ב-2009, אבל את HRC אי אפשר היה להחזיר לפעולה. תמונות תקריב ברזולוציה גבוהה של ליבות של גלקסיות כמו התמונה הזאת הן, לכן, נדירות.

כאן המקום לציין כי אסטרונומים מקצועיים כמעט ולא יושבים מול טלסקופ, אלא הפכו למפעילי ביג דטה מול ארכיון התצלומים של טלסקופים על הקרקע ובחלל, כשכל הכמות העצומה של התצפיות עומדת לרשותם. זו הסיבה לכך שיש עדיין תצלומים רבים של טלסקופ החלל האבל שלא נחקרו שנים רבות.