טלסקופ הסקר בעל שדה הראייה הגדול בעולם נחנך בימים אלה בערבה

מנהל המצפה ד”ר דוד פולישוק ממכון ויצמן אומר בראיון לאתר הידען כי הטלסקופ הוא למעשה מערך של 48 טלסקופים קטנים שנותנים ביחד אפשרות לצפות בשדה ראיה רחב במיוחד במטרה לאתר כוכבי לכת, סופרנובות, מקורות גלי כבידה ועוד

מצפה הכוכבים של מכון ויצמן המיועד לביצוע סקרי שמים בנאות סמדר. צילום מסך מתוך סרטון של מכון ויצמן

טלסקופ הסקר העוצמתי ביותר בעולם נבנה בימים אלה בדרום-הערבה במסגרת מצפה כוכבים חדש של מכון ויצמן למדע. הטלסקופ מורכב ממערך טלסקופים מבוזר הכולל כעת 32 מכשירים בעלי שדה רחב במיוחד. בסוף תהליך הבנייה ימנה המערך 48 טלסקופים ויחזיק ביכולות סריקת השמיים הטובות ביותר בעולם – פי שלושה יותר מכל טלסקופ אחר בכדור-הארץ כיום. כל אחד מהטלסקופים הינו בעל מראה בקוטר של 28 סנטימטרים, והמערך כולו יהיה שקול לטלסקופ בקוטר של 1.9 מטר

מצפה הכוכבים החדש הסמוך לקיבוץ נאות סמדר מוקם בהובלת פרופ’ ערן אופק וד”ר שגיא בן-עמי מהמחלקה לפיסיקה של חלקיקים ואסטרופיסיקה. זהו המצפה המחקרי השני שנבנה בישראל – יותר מ-50 שנה לאחר שנבנה המצפה הראשון סמוך למצפה רמון ביוזמת אוניברסיטת תל-אביב.

מנהל המצפה ד”ר דוד פולישוק מהמחלקה לתשתיות מחקר פיסיקה מספר כי הטלסקופ המבוזר יאפשר לחקור תופעות חולפות בשמיים בצורה טובה יותר מאשר כל טלסקופ אחר, ובכלל זאת חיפוש אחר סופרנובות, מקורות של גלי כבידה וכוכבי-לכת מסביב לכוכבים מסוג ננס לבן.

בשיחה עם תר הידען מסביר פולישוק: “ככל שהטלסקופ גדול יותר אפשר לאסוף יותר אור ולצפות בעצמים יותר חיוורים אבל בו בזמן שדה הראיה שלו קטן ולכן משתמשים בטלסקופים גדולים לתצפיות מתוכננות על עצמים בשטח יחסית מצומצם של השמים. אבל כשמבקשים לערוך סקרים במטרה לגלות אירועים חולפים ואירועים משתנים אחרים יש לטלסקופים הגדולים חיסרון.”

“כמובן שאפשר להשיג שדה ראיה גדול באמצעות טלסקופים קטנים אבל אז מאבדים רזולוציה. בשנים האחרונות המצלמות השתכללו ואפשר לצפות בטלסקופים קטנים ברזולוציה גבוהה. הרעיון שלנו היה לאסוף את האור מ-48 טלסקופים כאלה ביחד. מדובר בטלסקופים קטנים בקוטר 11 אינץ’ – כאלה שנמצאים אצל חובבי אסטרונומיה מן הישוב.”

“48 טלסקופים מכסים שטח של 365 מעלות רבועות שזה בערך 1,400 פעמים אורך הזווית של הירח המלא הרעיון הוא לאתר גורמים משתנים – סופרנובות כוכבי לכת מחוץ למערכת השמש אסטרואידים. לרוב סקרים כאלה נעשים על ידי טלסקופ בודד גדול, לדוגמה מצפה ורה רובין בצ’ילה בקוטר 6 מטר. מדובר בפרויקט בסדר גודל של מיליארד דולר. הפתרון שלנו עולה 1-2 מיליון דולר. כבר כעת פועלים 32 טלסקופים ועוד 16 יותקנו בהמשך ויחוברו לרשת. זה מרגש. זו חוויה לנות מצפה חדש ומיוחד.”

איך הקמתם את המצפה?

“ניתן לומר שהקמנו את המצפה במו ידינו. השתמשנו במוצרים מן המדף – טלסקופים מצלמות ומחשבים. אנחנו ביצענו את האינטגרציה וכתבנו תוכנה במכון ויצמן. צריך גם לטפל בנפחי איחסון כי בגלל שדה הראיה הרחב התמונות תופסות נפחי דיסק גדולים. כדי למצוא משהו בכל התמונות הללו כתבנו קוד, אי אפשר לעשות זאת ידנית.”

כבר במהלך שלבי ההקמה הראשונים צפה מערך הטלסקופים בהתנגשות החללית דארט באסטרואיד דימורפוס – והממצאים מתצפית זו צפויים להתפרסם בקרוב.