צביר מוסתר ובו אלפי כוכבים צעירים התגלה ע”י מדענים ישראליים

אוניברסיטת תל אביב

קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/zvirtauucla.html

צוות אסטרונומים מאוניברסיטת ת”א וUCLA- מצא שצביר צפוף שבו אלפי כוכבים צעירים, בגלקסיה NGC5253, עוטף עצמו באדרת מסתירה ע”י המשיכה הכובדית הגדולה שלו. הצביר לא ניתן לצפייה באור הנראה משום שהוא מוסתר ע”י ענן סמיך של גז ואבק, אבל פרופ' שרה בק מאוניברסיטת ת”א ופרופ' ג'ין טרנר ועמיתיה מ- UCLA צפו בצביר בקרינת רדיו וקרינת מק-אדום. צוות המחקר מצא שבצביר כמיליון כוכבים, כאשר חמשת אלפים הם כוכבים בהירים וחמים מסוג O, ושגודלו של הצביר הוא רק 3 שנות אור (מרחק הקצר מזה בין השמש לכוכב הקרוב ביותר אלינו). צביר כוכבים זה הווה חידה. כוכבי O בהירים הם פעילים מאד ופולטים רוחות חזקות, כך שגז בסביבתם מתפשט בדרך כלל במהירויות של 100 ק”מ לשניה (360,000 ק”מ לשעה). מדוע כוכבי O הרבים לא זרקו את הגז סביב הצביר? האסטרונומים מדדו את תנועת הגז במדויק, תוך שימוש במכשור מתקדם בטלסקוף על שם קק. הם מצאו שהגז מתפשט אך במהירויות הרבה יותר נמוכות מהצפוי, באופן שאינו מאפשר בריחתו מהצביר – הכוח הכובדי העצום של המספר הרב של כוכבים באזור קטן מאט את תנועת הגז. זהו צביר הכוכבים המסיבי והצפוף הראשון שנצפה לוכד את הגז סביבו, אך יש כנראה הרבה אתרים כמותם שלא נתגלו עד כה.