חצבת מוחקת זכרון חיסוני של מחלות אחרות

תסמיני החצבת. איור: shutterstock

חצבת מוחקת זכרון חיסוני של מחלות אחרות. כך עולה משני מחקרים שפורסמו השבוע חושפים כי זייהומי חצבת אצל ילדים יכולים למחוק את הזיכרון של מערכת החיסון כך שזו תפסיק להגן על הגוף שלהם מפני מחלות זיהומיות אחרות כמו שפעת. המשמעות היא שילדים שמתאוששים מחצבת פגיעים לפתוגנים אחרים שהיו אמורים להיות מוגנים מפניהם לפני ההתמודדות שלהם עם הנגיף.
הממצאים, שפורסמו ב – 31 באוקטובר בכתב העת Science and Science Immunology , מגיעים בתקופה שבה מקרי החצבת מתרבים ברחבי העולם. ארגון הבריאות העולמי דיווח כי היו זיהומי יותר חצבת בששת החודשים הראשונים של 2019 מאשר בכל שנה מאז
המחקרים מדגישים את החשיבות של חיסון נגד חצבת, אומר מייקל מינה, מומחה לחיסון נגד מחלות זיהומיות בבית הספר לבריאות הציבור בהרווארד, ומחבר משותף למאמר בכתב העת סיינס.

נגיף החצבת מדבק מאוד ויכול להוביל לסיבוכים כולל דלקת ריאות. ומחקרים קודמים העלו כי הנגיף מעורר סוג של שכחה במערכת החיסון, אומרת דואן ווסמן, אימונולוגית בבית החולים בריגהם ובית החולים לנשים בבוסטון. כשאנשים חולים בזיהום, המערכת החיסונית שלהם יוצרת נוגדנים כדי להילחם בו. ברגע שהגוף מנקה את הזיהום, תאי חיסון מיוחדים זוכרים את הפתוגן ועוזרים לספק את ההגנה המהירה ביותר אם הנגיף או החיידק פולשים שוב.

מינה ועמיתיו ניתחו דגימות דם מ – 77 ילדים הולנדים שלא קיבלו חיסון משולש לפני ואחרי התפרצות חצבת שם בשנת 2013. הצוות אסף גם דגימות דם מ – 33 ילדים לפני ואחרי החיסון הראשון שלהם נגד חצבת, חזרת ואדמת (MMR). החוקרים ניתחו את הנוגדנים של הילדים באמצעות בדיקה המודדת את כמותם, ואת חוזקם, של נוגדנים נגד אלפי סוגי נגיפיים וחיידקיים.

חודשיים לאחר שהילדים הלא מחוסנים התאוששו מחצבת, הצוות מצא כי הנגיף מחק 11–73% מהנוגדנים שלהם נגד חיידקים ווירוסים אחרים. אף על פי שהסיבות העומדות מאחורי השונות הגבוהה בהפחתת הנוגדנים אינן ברורות, הממצא מראה כי הנגיף משנה בעבר זיכרון חיסוני, אומר מינה. הילדים שקיבלו את החיסון נגד MMR לא הראו שום הפחתה בנוגדנים אלה.

מינה וצוותו הדביקו גם קופי מקוק בחצבת ובדקו את מצב הנוגדנים שלהם נגד פתוגנים אחרים במשך חמישה חודשים. הקופים איבדו 60-40% מהנוגדנים שלהם נגד פתוגנים בהם כבר נתקלו בעבר, מה שמצביע על כך שנגיף החצבת משמיד תאי פלזמה רב במח העצם שיכולים לייצר נוגדנים ספציפיים לפתוגן במשך עשרות שנים, אומרת מינה.

נראה כי מחלת החצבת מוחקת תאי חיסון ש”זוכרים “מפגשים עם חיידקים ווירוסים ספציפיים. על פי צוות נפרד ועצמאי שפרסם את המחקר בכתב העת Science Immunology . כאשר המדענים ניתחו דגימות דם מאותה קבוצה של ילדים לא מחוסנים במחקר הראשון, החוקרים גילו כי תאי ‘זיכרון’ אלה נעלמו בילדים אשר נדבקו בחצבת.

הגנה בלתי צפויה
הממצאים מדגישים כיצד החיסון נגד MMR מגן מפני יותר מחצבת בלבד, אומרת וליסלבה פטרובה, אימונולוגית במכון וולקום סנגר בהינקסטון, בריטניה, שהובילה את המחקר Science Immunology . החיסון המשולש גם מונע נזק לטווח הארוך יותר למערכת החיסון שעלולה להוביל לתחייה של מחלות אחרות, היא אומרת.

אפשר לבנות מחדש את חבילת הנוגדנים של אדם נגד חיידקים ווירוסים ספציפיים על ידי חשיפתם בפני אותם פתוגנים שוב, אומר סטיבן אלדג ‘, גנטיקאי מבית הספר לרפואה של הרווארד בבוסטון, ומחבר משותף למחקר המדע. אך ילדים מסוימים יכולים לפתח מחלות מסכנות חיים כתוצאה מכך. “בכל פעם שאתה נחשף לנגיף, אתה מהמר.” הוא אומר.

מכיוון ששיעורי החיסון יורדים במדינות מסוימות בגלל קמפיינים נגד חיסונים ובעיות תשתית, הממצאים משני המחקרים עשויים לסייע לאנשי בריאות הציבור לפתח מדיניות חיסון יעילה יותר, אומר אקיקו איוואסאקי, מומחה לחיסון נגיפי באוניברסיטת ייל בניו הייבן, קונטיקט שממליץ לחסן את כל תלמידי בתי הספר הציבוריים בחיסון המשולש.
אנשי בריאות הציבור יכולים לשקול לתת לאנשים עם חצבת זריקות חיזוק של חיסונים שכבר קיבלו נגד מחלות אחרות, במיוחד באזורים שבהם התפרצויות חצבת נפוצות, כמו למשל באפריקה שמדרום לסהרה, אומר מינה.
עם זאת, ממשלות שונות בוחרות בדרכים אחרות לטפל בחיסונים, ומכאן חשוב שמדינות ימנעו התפרצויות חצבת על ידי שמירה על שיעורי חיסון גבוהים נגד הנגיף, אומר מינה. “עלינו לעשות כמיטב יכולתנו כדי להבטיח שחצבת תישאר על מכ”ם החיסול.”

למחקרים המדעיים: